Georefererte kart

Hva er det?

Under turer kan man nå laste opp georefererte kart til bruk i appen. Formatet som støttes er KMZ.

Dette betyr at kartets posisjon i terrenget er kjent for telefonen og GPS-funksjonen ("prikken") kan vises også på o-kartet slik som for Mapant-kart.

Trenger klubben hjelp til georeferering?

Klubber som sliter med å få til georeferering eller har kart som er gamle o.l. kan kontakte Terje Mathisen på epost terje.mathisen@tmsw.no for å be om hjelp. Terje Mathisen er i kartutvalget har sagt seg villig til å hjelpe klubbene, og blir det mer enn kun et spørsmål, vil ha ta betalt kr 300,- som vi mener er en overkommelig pris. Del dette gjerne med de som er kartansvarlige i klubben.

Kursinnføring - Hvordan georeferere kart i Ocad ?

Opptak fra kurs-webinar 13. nov 2023. I vedlagte lenke ligger også kartfiler som ble benyttet.
Tur-Orientering_ Georeferering av O-kart (2023-11-13.

Vi har også laget en trinn for trinn oppskrift - kalt "smørbrødliste!"
Kurs-opptak og o-kart

Hvordan lage det?

Dette gjøres normalt i Ocad av din kartansvarlige. Man verifiserer først referansesystem og eksporterer så kartet til KMZ. Veiledning i videosnutten under. Det er et krav at kartet allerede har koordinater for bakke-koordinater. Hvis kartet ikke har dette finnes det en funksjon i Ocad for å legge til dette (avansert).

Videoen viser først hvordan man sjekker at kartet har rett kartprosjeksjon/referansesystem. Normalt vil dette allerede være satt korrekt, men i videoen vises det hvordan det settes dersom det ikke allerede er satt. Verdien som skal brukes avhenger av hvor man er i landet, og skal normalt settes til;

• UTM 32: Sør-Norge nordover til og med Nord-Trøndelag.
  • UTM 33: Nordland og Troms.
  • UTM 35: Finnmark.

Videoen viser så hvordan man eksporterer til KMZ-format med alle postene på kartet. Vi anbefaler imidlertid å lage KMZ-filen uten poster, men man da også sørge for å legge inn koordinater på postene! Kombinasjonen KMZ-fil uten poster og poster med koordinater gir beste opplevelse for brukeren. Om man allikevel velger å lage kmz med poster på må man gjenta eksporten for hver løype(tur).

KMZ-filen lastes opp istedenfor den mobilvennlige bildefilen når man oppretter/editerer en tur.

Vi anbefaler at dere sjekker resultatet i appen etter oppdateringen.

Videoen - kort innføring