FREQUENTLY ASKED QUESTIONS

Turene må settes opp først, så postene. Men turene må ikke nødvendigvis publiseres. Om man er usikre på hvor mange poster det skal være per tur så er det bedre å opprette for mange enn for få, så kan man fjerne de postene man ikke satte ut i etterkant.

Likedan med antall turer, så kan arrangør opprette flere turer enn dere trenger. Arrangør kan bare la være å publisere de turene man ikke fikk satt ut poster for.

1. Fra kontrollpanelet ditt naviger til Medlemsadmin:

2. Derfra trykker du på fanen Turo:

3. Her kan du velge sesong (eller turpakke eller enkel-tur) som du vil liste deltakere fra:

4. Velg alle du vil eksportere.

5. To knapper med nedtrekksmenyer (Legg til og Kommunikasjon og diverse) dukker opp når du har valgt minst 1 deltaker. Trykk på Kommunikasjon og Diverse knappen og så på Eksporter til Excel:

Du kan som arrangør teste turen på hvordan den ser ut i appen før den publiseres/før startdato:
Åpne TurO-appen > åpne menyen ( Sidemeny øverst i venstre hjørne) > innstillinger > For arrangører > Vis alle turer Her listes alle turene fra alle klubber som du er administrator av, selv turer som enda ikke har startet/åpnet. Også kan du teste ut turene for å se at alt stemmer som du vil før turen åpnes.😄

Tekst her

se spørsmål under Turer - Hvordan opprette ny tur med poster.

Gå til;

Kontrollpanel > Turorientering> poster> print etiketter i blått felt >skriv ut. Da ser du hvordan etikettene ser ut med all informasjon.

Etiketter:
Vi anbefaler å bruke Herma-etiketter (som nå heter Nortea). De er vann- og værfaste og holder lengst. Velg mellom ark med 12 etiketter på hvert på hvert ark eller et helt A4 «klebeark», da vil du måtte klippe opp hver etikett men samtidig unngår margforskyvinger i utskriften. Poster med postnr og kode må være lagt inn i forkant.

Dere kan eksportere alle postkoder til en Excelfil og be andre trykke de for dere, enten Vidar Benjaminsen eller eget trykkeri .

Mer informasjon ligger også på siden med poster under kontrollpanelet.

Vær innlogget og gå til Kontrollpanelet>meny>Turorientering>Arrangørdetaljer>

Der finnes det egne felt for Fylke og Krets som arrangør selv kan trekke ut rett sted/område i "rullegardinmenyen". Husk å lagre til slutt helt nederst!

Antall turer = totalt antall unike brukere som har tilgang til dine turer.

Antallet er uavhengig av hvordan du fikk turen;

- om bruker kjøpte turen som enkelt-tur

- eller fikk turen som del av turpakken kjøpt på nett,

- eller bruker fikk turen som del av turpakke, kjøpt på nett og løste ut konvoluttkoden

Konvoluttkoder
Hvis klubben selger TurO-konvolutten i butikk, og kjøper aldri løser inn konvoluttkoden fra konvolutten, blir den ikke telt med overhode.
Antallet turer påvirkes ikke av klipp. Deltakeren må "eie" turen i systemet for at det skal telles med i antallet turer.

Derimot hvis konvoluttkoden løses inn, telles den med i antall turer.

Ant. turpakker (solgt via nettet)
 Det er antall unike brukere som "eier"* en turpakken fra deg
 *eier = de har kjøpt pakken på nett, eller de har løst inn konvoluttkode.

Antall TurO-konvolutter solgt i butikk telles kun 1 gang uavhengig antall kart (turer) som ligger i.

Ingen tall telles to ganger. Mer fokus på antall kart/turer som selges pr klubb. En konvolutt kan ofte inneholde et ulikt variert antall kart.

I TurO-appen kommer det nå en ny mulighet: X-poster. X-poster er poster uten postflagg eller stolper, men hvor appen registrerer at man har kommet til riktig sted via GPS. Når TurO-deltakeren kommer til en X-post så vil appen automatisk registrere at deltakeren er på posten og gi et signal og kanskje komme med en melding. X-poster kan integreres i det vanlige TurO-tilbudet og gir også en lang rekke nye muligheter.

Kjære deltaker!

Denne turen består av X-poster, det vil si at det tradisjonelle TurO-flagget ikke er på postene, men at mobilen din vil registrere posten automatisk når du kommer dit.

Dette krever bruk av mobil/turO-appen for registrering og aktivert GPS-funksjon.

God postjakt!