Prosjekt Naturens pusterom

Turorientering (TurO) – Naturens pusterom er et inspirerende samarbeidsprosjekt mellom Aktiv mot kreft (AMK) og Norges Orienteringsforbund (NOF). Aktiviteten tilbys kreftpasienter tilknyttet Pusterommene – treningsrommene på sykehus som tilbyr kreftbehandling.

Bakgrunn
Prosjektet ble startet på initiativ fra Turid Williksen, som selv brukte turorientering for å komme seg etter kreftbehandling sommeren 2022. Etter en operasjon og seks runder med cellegift, opplevde hun at turorientering ikke bare hjalp henne fysisk med styrke, kondisjon og balanse, men også fungerte som en mental terapi. Jakten på poster i naturen hjalp henne med å flytte fokuset bort fra sykdommen og de vonde tankene. Inspirert av denne opplevelsen, tok hun kontakt med Aktiv mot kreft og Norges Orienteringsforbund for å starte et samarbeidsprosjekt som kunne gi kreftpasienter den samme muligheten.

Aktiv mot kreft (AMK)
Aktiv mot kreft ble grunnlagt av Grete Waitz og Helle Aanesen i 2007, med mål om å integrere tilpasset trening som en del av kreftbehandlingen. Gjennom årene har stiftelsen samlet inn over 250 millioner kroner og etablert 20 Pusterom på sykehus over hele Norge. Her får pasienter veiledning av fagpersoner til å trene før, under og etter kreftbehandling, samt mulighet til å møte andre i samme situasjon. Turorientering er et flott utendørs supplement til treningen på Pusterommene. Mer info: Aktiv mot kreft

Norges Orienteringsforbund (NOF)
NOF er et særforbund under Norges Idrettsforbund, som tilbyr turorientering, ofte kalt TurO, gjennom lokale orienteringsklubber (O-klubber). Disse klubbene lager kartpakker med turer tilpasset ulike vanskelighetsgrader i sine lokale områder. Kartene kan fås på utsalgssteder, via klubbenes nettsider eller lastes ned digitalt gjennom appen "Turorientering". "Grønne turer" er de enkleste, og de fleste kan lastes ned gratis. Mer info: Turorientering

Pilotprosjekt i 2023
Fem Pusterom deltok i pilotprosjektet sammen med lokale O-klubber (i Oslo, Bærum, Kongsberg, Skien og Stavern). Totalt deltok 70 kreftpasienter, som fikk introduksjonskurs i turorientering og ble med på fellesturer. Deltakerne fikk også en T-skjorte fra AMK og en gratis kartpakke. Evalueringen viste stor fornøydhet, og deltakerne kom med nyttige innspill for videreutvikling av prosjektet.

Fra pilot til landsdekkende prosjekt 2024-2025
I 2024 utvides prosjektet til alle landets 20 Pusterom og deres tilknyttede O-klubber. Samme modell som i pilotprosjektet følges, med økt fokus på å rekruttere frivillige turledere som kan arrangere flere fellesturer for hvert Pusterom. NOF vil, med hjelp fra prosjektansvarlige, rekruttere lokale o-lag og turledere, mens AMK vil rekruttere kreftpasienter gjennom sine Pusteroms-ansatte og informasjon på Pusterommene.

Dette er en flott mulighet til å kombinere fysisk aktivitet med naturopplevelser i et fellesskap – en kilde til både mental og fysisk styrke. Interesserte kan melde seg på via denne linken

Aktiv mot kreft nyhetsbrev markedsfører også «naturens pusterom».

Prosjektet mottar prosjektstøtte fra Gjensigestiftelsen og Miljødirektoratet.

Aktiv mot kreft
Naturens pusterom